Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vztlaková síla působící na těleso v kapalině

4. 2. 2015

 

Vztlaková síla působící na těleso v kapalině

 

Metodický list pro učitele

 

 

Cíle:

  1. Práce v týmu - trojicích

  2. Využívání moderní instrumentální vybavení v propojení s ntb

  3. Práce podle přesného návodu

  4. Analýza výsledků měření

     

     

Časová dotace:

Práce je určena na jednu vyučovací hodinu. Žáky rozdělíme do trojic. Jeden z žáků zapisuje naměřené údaje do ntb, dva další provádí měření. Po změření důležitých dat trojice spolupracuje na výpočtech.

 

Co musíme připravit pro jednu dvojici:

 Zapnutý ntb s otevřeným zadáním práce, SPARKlink, senzor síly, laboratorní váha, odměrný válec, háček, gumička, nafukovací balónek (vhodnější a pevnější je prezervativ, vejde se do odměrného válce).

 

Hodnocení:

Hodnotíme správně vyplněný laboratorní protokol, především správnost výpočtů a přesnost provedení experimentu.

 

Poznámky:

  • Pomůcky si opravdu důkladně připravte před hodinou! Úloha skutečně trvá 45 minut!

  • Práce s prezervativem nejprve žáky překvapí, ale přesto doporučuji ho využívat.

  • Problematické místo úlohy:

Žáci často nechápou, jak je možné, že při ponoření balónku s vodou do vody, klesne výsledná síla na nulu. Zde vidí jasný důsledek Archimédova zákona, a stojí za to jednotlivé skupiny obejít a znovu jev vysvětlit. Některým dělá problém aplikovat nabyté teoretické znalosti v praxi.