Měření teploty vody
Měření teploty vody
Metodický list pro učitele
Cíle:
-
Potřeba týmové práce a jejího plánování ve tříčlenných týmech
-
Procvičení jemné motoriky dětských rukou při provedení fyzikálního experimentu
-
Pozorování průběhu experimentu a grafu vznikajícího přímo před dětskýma očima
-
Odečítání hodnot z grafu a správný zápis hodnot včetně jednotek
Komu je práce určena:
Fyzika, 6. ročník, téma Teplota
Časová dotace:
Práce je určena pro 1 hodinu fyziky.
Žáci pracují ve trojicích.
Co musíme připravit pro jednu trojici:
Notebook, SPARKlink, nerezová teplotní sonda, kahan, odměrný válec, kádinka na 250 ml, trojnožka, svorka, držák, keramická síťka
Před prací s pasco systémy je třeba žáky nejdříve s nimi naučit pracovat. Věnujte tomu alespoň jednu vyučovací hodinu, vyplatí se to!
Ani vyučující nesmí podcenit přípravu. Úlohu si proto sám (sama) předem vyzkoušejte. Předejdete tím horkým chvilkám před svými žáky!
Doporučuji nechat pomůcky připravené na katedře v krabicích, aby si je žáci sami vybrali.
Před zahájením hodiny je nutné mít připravené notebooky – zapnuté s nahranou prací na ploše (naši žáci mají práce umístěné na moodle a sami si je stahují).
Tato práce má variantu i v anglickém jazyce. Je určena pro talentované žáky.
Pokud se v kolektivu vyskytují talentovaní jednotlivci, o kterých jste přesvědčeni, že práci zvládnou, a chtějí pracovat sami, nechte je. Samostatné bádání je pro ně přínosem. Dle dohody nebo Vašeho uvážení jim zadejte práci v češtině nebo angličtině. Často je pro ně cizí jazyk výzvou. Tím dosáhnete hodiny, kdy všichni pracují na stejné téma, ale cesta k výsledkům je různě náročná.
Hodnocení:
Hodnotíme uložený laboratorní protokol. Doporučuji hodnotit pouze protokoly výborné, ostatní slovně. Stane se, že žáci úlohu nestihnou, nebo mají problémy s notebookem apod. Špatná známka by je příště od bádání odradila.