Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kyselinotvorné a zásadotvorné oxidy

4. 2. 2015

 

Kyselinotvorné a zásadotvorné oxidy

 

Metodický list pro učitele

Cíle:

  1. Rozšíření znalostí pro nadané

  2. Využívání moderního instrumentálního vybavení v propojení s ntb

  3. Analýza výsledků měření

     

Časová dotace:

Práce je určena na dvě hodiny laboratorního cvičení nebo na dvě vyučovací hodiny. Nadaný může pracovat sám, ale i ve dvojici nebo trojici.

 

Co musíme připravit pro jednu trojici:

Zapnutý ntb s otevřeným zadáním práce, SPARKlink, senzor pH, pH sonda, frakční baňka, dělicí nálevka, krystalizační miska, 2 stojany, 2 svorky a 2 držáky, sifonová lahev s hadičkou, 2 bombičky s CO2, lžička, tyčinka

Je vhodné pracovat v chemické laboratoři.

 

Chemikálie:

Siřičitan sodný, kyselina chlorovodíková (učitel ji žákovi nalije do dělicí nálevky), oxid vápenatý

 

Průběh vyučovací hodiny:

  • Žáci pracují samostatně podle návodu

  • Učitel může pracovat s ostatními žáky, pouze občas kontroluje výsledky měření

Hodnocení:

Hodnotíme správně vyplněný laboratorní protokol a přesnost provedení experimentu.

Poznámky:

  • Pomůcky si opravdu důkladně připravte před hodinou!

  • Žáci na základní škole nemají zařazeno téma kyselinotvorných a zásadotvorných oxidů. Vzhledem k tomu, že se objevuje v různých chemických soutěžích, považujeme za vhodné s ním nadané žáky seznámit.

  • Učitel musí žákovi pomoci pouze v případě reakcí s kyselinou chlorovodíkovou z důvodu bezpečnosti.

  • V práci se objevuje množství informací, které žáci znají z osmého ročníku, ale je vhodné je před prací zopakovat.

  • Práci doporučujeme zařadit na začátku devátého ročníku po ukončení tématu pH.

Výsledky:

            SO2 a CO2 jsou kyselinotvorné oxidy a pH se při jejich vzniku snižuje.

CaO je zásadotvorný oxid a jeho pH se při rozpouštění ve vodě zvyšuje.