Jdi na obsah Jdi na menu
 


Experimentujeme u potoka

4. 2. 2015

 

Laboratorní práce č….

 

Experimentujeme u potoka

 Metodický list pro učitele

 

 

Cíle:

  1. Potřeba týmová práce a plánování ve dvojicích

  2. Používat instrumentální vybavení (hydrometrickou vrtuli Pasco, Spark)

  3. Co nejpřesněji změřit plochu průtočného profilu koryta. V závislosti na jeho tvaru vhodně aplikovat matematické vzorce pro výpočet obsahů různých ploch.

  4. Analyzovat výsledky měření. Stanovit průtok vodního toku

     

     

Časová dotace:

Dvě hodiny (dvouhodinovka, čas experimentu ovlivní dostupnost vhodného vodního toku).

Žáky rozdělíme do trojic. Jeden z žáků zapisuje naměřené údaje, dva další provádí měření. Po změření důležitých dat trojice spolupracuje na výpočtech a společně vyplňuje pracovní list.

 

Co musíme připravit pro jednu dvojici:

 Desky s pracovním a teoretickým listem, hydrometrická vrtule Pasco, Spark, měřící pásmo

 

Hodnocení:

Hodnotíme správně vyplněný pracovní list, především správnost výpočtů a přesnost provedení experimentu.

 

Poznámky:

  • Před vlastním měřením doporučuji učitelům najít vhodné místo měření a měření provést ve vybetonovaném korytě tvaru lichoběžníku. Jinak se výpočty stávají pro žáky základní školy složitými.

  • Měření je vhodné provést několikrát při různých stavech vody

  • Vysvětlíme žákům důležitost sledování průtoku v souvislosti s povodněmi